Bortípus vs. sokszínűség 1. rész

Melyikből épülhet borvidéki márka?

A modern kori, rendszerváltást követő évtizedekben szinte valamennyi hazai borvidéken dolgozó borász előtt kinyílt a világ, és olyan szőlőfajtákkal kezdhetett foglalkozni, amelyek a leginkább megfeleltek személyes szakmai elképzeléseinek és/vagy piaci várakozásainak. Az olyan szőlőfajták, mint a chardonnay, a cabernet sauvignon, a merlot, majd a pinot noir, a syrah és a rajnai rizling mára országosan elterjedtté és megszokottá váltak.

Míg a 90-es években és a következő évtized első felében a világfajták nemzetközi divathullámát követve itthon is előbb Bordeaux, Burgundia, majd a Rhône és Németország jelentette a viszonyítási pontot, addig az utóbbi tíz évben a figyelem sok magyar borvidék esetében a saját út megtalálására irányult.

Sajnos/szerencsére az ültetvények a szőlőnövények – például a gabonától eltérő – életciklusából fakadóan sem tudtak olyan gyors ütemben alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz, ahogyan azok a divathullámokat kedvelő top fogyasztói piacon lezajlottak. Az utóbbi egy évtized pedig új fordulatot hozott, amely ez alkalommal nem egy újabb francia borvidék stílusának és szőlőfajtáinak megidézését eredményezte, hanem a helyi értékek felfedezését.

Identitáskeresés

Több hazai borvidék elindult azon az úton, amely önmaga megfogalmazásához vezetett. Ezen folyamat viszonylag korai stádiumában sok törekvés szembesült azzal a problémával, hogy a legtöbb borvidéken egy széles körű fajtaszortiment áll rendelkezésre, és az egyes termelők más-más borokban, bortípusokban látják a borvidék jövőjét. Azóta látjuk, hogy ez a pont, és hogy innen merre folytatódott az út, kritikus jelentőséggel bír, hiszen míg bizonyos termőterületen dolgozók úgy döntöttek, hogy itt megállnak, és a sokszínűség kommunikációja mellett teszik le a voksot, addig mások határozott irányt jelöltek ki, és azon az úton indultak el.

Ez utóbbi megoldás sokféle formát ölthetett. Az Egri borvidék például nem távolodott el teljes mértékben a széles szőlőfajta-kínálattól azáltal, hogy az egri bikavér és az egri csillag mellett tette le a voksát. Mindkét borházasítás esetében ugyanakkor jelentős, főként rendezvényalapú marketingaktivitást vonultat fel.

A Szekszárdi borvidék már átmenetet mutat a fajtaborok jelentette stratégia felé, hiszen a szekszárdi bikavér mellett itt már a kadarka és a kékfrankos számít kiemelt fajtának. A Villányi borvidék és a Csopaki Kódex mögött álló borászközösség pedig a regionális karakter meghatározása érdekében egy szőlőfajta, a cabernet franc, illetve az olaszrizling kiemelésében látják a cél elérését szolgáló leghatékonyabb eszközt.

Kétségtelen, hogy a hasonló preferenciák meghatározása számtalan konfliktust jelent, és ebből fakadóan kompromisszumot, valamint az egyéni érdekekről való lemondást igényel. Miért van mégis szükség rá?

Cikkünk következő részében választ kaphat a kérdésre.

Tóth Adrienn

1 Comment

Comments are closed.

Ide jöhet a könyvről kép, szöveg, gomb, bármi…

Ez az oldal cookie-kat használ. Nekünk, a Wineglass Communication-nál fontos az adataid védelme. A honlapunk szolgáltatásaink biztosítása, a felhasználói élmény javítása és a látogatottságának mérésére, hirdetéseink eljuttatása érdekében sütiket és más követő megoldásokat használ. Bizonyos adatokat hozzájárulásod esetén átadunk külső partnereknek, például a Google-nek.

Az „Elfogadom az összes sütit” gomb megnyomásával egyszerre tudsz hozzájárulást adni az összes cookie lefutásához.

Ha szeretnéd, Te magad is eldöntheted az „Adatvédelmi beállítások” linkre kattintva, mihez járulsz hozzá, és át tudod nézni a részleteket az Adatkezelési tájékoztatónkban. Későbbiekben is változtathatsz, a bal alsó sarokban található fogaskerékre kattintva.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Szeretnénk minél személyre szabottabb élményeket és szolgáltatásokat nyújtani a weboldalunkon és azon túl is. Ezért használunk un. sütiket és követőkódokat, és ezért adunk át bizonyos adatokat külső partnereknek. Ezeknek a funkcióknak egy része, amik a rendszer üzemeltetéséhez szükséges, azonnal elindul, egy másik részét viszont Te tudod szabályozni ezen a felületen az egyes kategóriákban, amelyeknél a nevekre kattintva meg tudod nézni a részleteket. További információkat az Adatkezelési tájékoztatónkban találsz. Arra kérünk, segítsd a munkánkat, és kattints az [ÖSSZES ENGEDÉLYEZÉSE] gombra!”


Ezek a cookiek az oldal működéséhez szükségesek. Automatikusan elindulnak, amikor weboldalunkat meglátogatod. Kivételes esetekben a büngészőkben tilthatók le, de felhívjuk a figyelmedet, hogy oldalunkat ezek nélkül a sütik nélkül nem fogod tudni kielégítően használni.

Ezek a cookiek az oldal működéséhez szükségesek. Automatikusan elindulnak, amikor weboldalunkat meglátogatod. Kivételes esetekben a büngészőkben tilthatók le, de felhívjuk a figyelmedet, hogy oldalunkat ezek nélkül a sütik nélkül nem fogod tudni kielégítően használni.

Összes tiltása
Összes engedélyezése