Bortípus vs. sokszínűség 2. rész

Cikkünk első részét IDE kattintva olvashatja el.


Távolról nézve

Képzeljük egy pillanatra egy külföldi borkedvelő helyébe magunkat, akinek viszonylag korlátozott ismeretei vannak a magyar borokról! Ez nem is lesz olyan nehéz: elég abba belegondolnunk, hogy a másik oldalról nézve az átlag magyar borfogyasztó is milyen felületes tudással bír még a legnagyobb nevű francia borvidékek kapcsán is, és akkor nem térünk rá arra, hányan vannak tisztában azzal, hogy milyen szőlőfajtákból készül a chianti, a rioja vagy a portói, hogy milyen stílusú egy Central Otagó-i pinot noir, egy stellenboschi pinotage vagy egy sonomai zinfandel.

Gondoljunk csak abba bele, milyen képet tudnánk egy határainkon túl fekvő bortermő területről kialakítani, ha még annyi fogódzónk sem lenne hozzá, hogy milyen szőlőfajtákból jellemzően milyen bortípust készítenek. Mekkora tudatossággal és bizalommal vásárolnánk meg akkor bármely külföldi bort, és miért várunk el más hozzáállást a magyar borok kapcsán azoktól, akik a határainkon túl élnek?

Hazai fogyasztókra fókuszálva

Persze előfordulhat, hogy van olyan borász vagy akár komplett borvidék, amelyik úgy dönt, neki stratégiailag nem fontos, hogy külföldön adjon el bort, őt nem érdekli, hogy mondanak-e róla bármit is a Master of Wine-ok. A magyar bort igyák meg itthon. Ebben az esetben akkor már nincs is szükség borvidéki márkákra?

Képzeljünk el egy borospalackot, és tegyük fel a kérdést, hogy miért pont a mi borunkat vásárolja meg egy vevő – legyen itt szó helyszínként akár egy borszaküzletről, akár egy szupermarketről. Induljunk ki abból, hogy a címkén három fő információ befolyásolhatja a vásárlói döntést: a termelő, a bortípus és a földrajzi megjelölés.

Kezdjük a pincészettel! Egyértelmű, hogy a legértékesebb fogyasztó a törzsvásárló. Kérdés, hogy lehet-e belőle több. Ha belegondolunk, mennyi időt, emberi és anyagi ráfordítást igényel, hogy széles fogyasztói körben ismertté váljon egy borászat, levonhatjuk azt a következtetést, hogy az előállított palackszámmal arányosan ennek a törekvésnek megvannak a racionális korlátai. A széles körű ismertség elérése annál nagyobb terhet jelent, minél kisebb a pincészet.

Mit tesz ebben a szituációban sok pincészet? A második címkeelemre helyezi a hangsúlyt, és olyan terméket készít, amelyről úgy gondolja, hogy a piac érdeklődik iránta. Például divatos szőlőfajtából palackoz bort, és bízik abban, hogy a címkén szereplő fajta vagy borkészítési technológia „eladja” majd az adott tételt. Ha azonban főként erre az elemre épít, ekkor kerül be a legerősebb árversenybe, hiszen olyan fogyasztókat céloz meg, akik cabernet sauvignont, rozét vagy habzóbort keresnek. Ezek azonban a legkönnyebben felcserélhető kategóriák, és ekkor nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi kínálat is vetélytársat jelenthet.

Végül marad a címke harmadik eleme, a földrajzi megjelölés. Értsük ezen a minőségi borok szegmensében ennek leggyakoribb formáját, a borvidéket. Ha belegondolunk, itt mind a versenyhelyzet, mind a gazdaságosság szempontjából jobb a helyzet, mint a fenti két preferencia esetében.

Egy borvidéken belül a versenytársak száma jelentősen kisebb, mint ha országos vagy akár nemzetközi összevetést használunk. Különösen igaz ez, ha figyelembe vesszük a relatíve kis hazai borvidékeket és azon éttermek, borkereskedések jelentős számát, ahol értékesíteni tudnak a különböző filozófiájú és méretű borászatok. Egy borvidéki márkát közösségi támogatással felépíteni ugyanakkor messzemenően gazdaságosabb, mint egy borászat nevét egy ugyanakkora közönség számára ismertté tenni. A korábban említett két nézőponthoz hasonlítva tehát itt érhető el a lehető legkevesebb ráfordítással a lehető legnagyobb eredmény.

Miről szól a borvidéki márka?

Egy borvidéki márka alapja mi más lehet, mint a termék, tehát maga a bor. Ha pedig nem tudjuk definiálni a jellemző bortípust, akkor a fogyasztó azt sem lesz képes önmagának megfogalmazni, hogy mi jellemző az adott borvidékre. Ahhoz ugyanis már elég magas fokú boros ismeretekkel kell rendelkeznie valakinek, hogy az olyan természeti adottságokból fakadóan határozzon meg termőterületeket, mint a talajszerkezet vagy a klíma.

A végső kérdés tehát itt nem az, hogy a borvidéki brandet jellemző bortípusokra vagy a sokszínűségre érdemes-e építeni, hanem hogy a borvidéki márkaépítés szintjére lép-e egy adott régió, vagy marad az egyéni pincészetek kommunikációjának összességénél.

Tóth Adrienn

Ide jöhet a könyvről kép, szöveg, gomb, bármi…

Ez az oldal cookie-kat használ. Nekünk, a Wineglass Communication-nál fontos az adataid védelme. A honlapunk szolgáltatásaink biztosítása, a felhasználói élmény javítása és a látogatottságának mérésére, hirdetéseink eljuttatása érdekében sütiket és más követő megoldásokat használ. Bizonyos adatokat hozzájárulásod esetén átadunk külső partnereknek, például a Google-nek.

Az „Elfogadom az összes sütit” gomb megnyomásával egyszerre tudsz hozzájárulást adni az összes cookie lefutásához.

Ha szeretnéd, Te magad is eldöntheted az „Adatvédelmi beállítások” linkre kattintva, mihez járulsz hozzá, és át tudod nézni a részleteket az Adatkezelési tájékoztatónkban. Későbbiekben is változtathatsz, a bal alsó sarokban található fogaskerékre kattintva.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Szeretnénk minél személyre szabottabb élményeket és szolgáltatásokat nyújtani a weboldalunkon és azon túl is. Ezért használunk un. sütiket és követőkódokat, és ezért adunk át bizonyos adatokat külső partnereknek. Ezeknek a funkcióknak egy része, amik a rendszer üzemeltetéséhez szükséges, azonnal elindul, egy másik részét viszont Te tudod szabályozni ezen a felületen az egyes kategóriákban, amelyeknél a nevekre kattintva meg tudod nézni a részleteket. További információkat az Adatkezelési tájékoztatónkban találsz. Arra kérünk, segítsd a munkánkat, és kattints az [ÖSSZES ENGEDÉLYEZÉSE] gombra!”


Ezek a cookiek az oldal működéséhez szükségesek. Automatikusan elindulnak, amikor weboldalunkat meglátogatod. Kivételes esetekben a büngészőkben tilthatók le, de felhívjuk a figyelmedet, hogy oldalunkat ezek nélkül a sütik nélkül nem fogod tudni kielégítően használni.

Ezek a cookiek az oldal működéséhez szükségesek. Automatikusan elindulnak, amikor weboldalunkat meglátogatod. Kivételes esetekben a büngészőkben tilthatók le, de felhívjuk a figyelmedet, hogy oldalunkat ezek nélkül a sütik nélkül nem fogod tudni kielégítően használni.

Összes tiltása
Összes engedélyezése