Marketing-alapfogalmak: POEM

Az utóbbi évtizedben beköszöntő digitális forradalom nemcsak az általunk használt marketingeszközök szempontjából változtatja meg a munkánkat, hanem a szemléletmód kapcsán is, amivel a minket körülvevő világot vizsgáljuk. Utóbbi területre koncentrálunk mai marketing-alapfogalmunkkal a POEM mozaikszóval.

A POEM a „Paid, Owned and Earned Media” kifejezés rövidítése, és az angolul beszélők számára így akár már kitalálhatóvá is válik a jelentése. Ennek első két kategóriája az, amellyel marketingaktivitásunk szempontjából – bár folyamatosan megújuló eszközökön – hagyományosan számolunk. A rendszer megismerése főként abból a szempontból jelent majd hozzáadott értéket számunkra, ha ennek segítségével a harmadik kategóriát is tudatosan kezdjük kezelni.

A paid, azaz fizetett egységbe tartozik minden olyan médiafelület, amelyek fenntartóinak fizetünk azért, hogy pincészetünket megjelenítsék. Ilyenek a sajtóhirdetések, a PR-cikkek, a kihelyezett plakátok, a Google Adwords- vagy a Facebook-hirdetések. Az owned pedig azokat az eszközöket jelenti, amelyek a mi tulajdonunkban állnak. Ebbe a csoportba sorolható klasszikusan a saját honlapunk, a hírlevelünk, az Instagram- és a Facebook-oldalunk.

Mind a fizetett, mind a saját médiafelületek előnye, hogy teljes kontrollt tarthatunk fenn ezek kapcsán, és csak olyan szöveges vagy képes üzenetek jelennek meg rajtuk, amelyeket mi jóváhagytuk. Tény ugyanakkor, hogy manapság a legtöbb marketingguru arról beszél, hogy átalakult a fogyasztók és a cégek közötti kapcsolat, és az elvárt attitűd már nem egyszerűen az, hogy a vállalatok üzeneteket küldjenek a vásárlóknak. A mai korhoz jobban illő magatartás, ha a két szereplő közötti párbeszédben gondolkozunk.

Ezen a ponton jutunk el a harmadik kategóriához, az earned media fogalmához, amely azon megjelenéseket tartalmazza, amelyeken a fogyasztók velünk foglalkoztak. Ide tartozhat például egy borunkról készített kép az Instagramon, egy értékelés a Google vagy a Facebook felületén, de akár egy rólunk szóló blogposzt is. Ezen felületek esetében kénytelenek vagyunk lemondani a kontrollról, nem szabhatjuk meg, hogy csak pozitív vélemények jelenjenek meg rólunk, így bizonyos fokú rizikóval is kell számolnunk. Ugyanakkor tény, hogy ezek a leghitelesebb megnyilatkozások egy fogyasztó felé.

A Nielsen éves felméréséből az derült ki, hogy az emberek legfontosabb forrásnak még mindig a családtagjaikat, ismerőseiket tartják, a második helyezést pedig a vadidegenek rólunk hagyott értékelései jelentik. Ezért ezekre a magányosnak tűnő fogyasztói értékelésekre, amelyek az internet segítségével rengeteg emberhez juthatnak el, érdemes egyre jobban figyelni, és tudatosan kezelni őket a jövőben.

Tóth Adrienn

Ide jöhet a könyvről kép, szöveg, gomb, bármi…

Ez az oldal cookie-kat használ. Nekünk, a Wineglass Communication-nál fontos az adataid védelme. A honlapunk szolgáltatásaink biztosítása, a felhasználói élmény javítása és a látogatottságának mérésére, hirdetéseink eljuttatása érdekében sütiket és más követő megoldásokat használ. Bizonyos adatokat hozzájárulásod esetén átadunk külső partnereknek, például a Google-nek.

Az „Elfogadom az összes sütit” gomb megnyomásával egyszerre tudsz hozzájárulást adni az összes cookie lefutásához.

Ha szeretnéd, Te magad is eldöntheted az „Adatvédelmi beállítások” linkre kattintva, mihez járulsz hozzá, és át tudod nézni a részleteket az Adatkezelési tájékoztatónkban. Későbbiekben is változtathatsz, a bal alsó sarokban található fogaskerékre kattintva.

Adatvédelmi beállítások elmentve!
Adatvédelmi beállítások

Szeretnénk minél személyre szabottabb élményeket és szolgáltatásokat nyújtani a weboldalunkon és azon túl is. Ezért használunk un. sütiket és követőkódokat, és ezért adunk át bizonyos adatokat külső partnereknek. Ezeknek a funkcióknak egy része, amik a rendszer üzemeltetéséhez szükséges, azonnal elindul, egy másik részét viszont Te tudod szabályozni ezen a felületen az egyes kategóriákban, amelyeknél a nevekre kattintva meg tudod nézni a részleteket. További információkat az Adatkezelési tájékoztatónkban találsz. Arra kérünk, segítsd a munkánkat, és kattints az [ÖSSZES ENGEDÉLYEZÉSE] gombra!”


Ezek a cookiek az oldal működéséhez szükségesek. Automatikusan elindulnak, amikor weboldalunkat meglátogatod. Kivételes esetekben a büngészőkben tilthatók le, de felhívjuk a figyelmedet, hogy oldalunkat ezek nélkül a sütik nélkül nem fogod tudni kielégítően használni.

Ezek a cookiek az oldal működéséhez szükségesek. Automatikusan elindulnak, amikor weboldalunkat meglátogatod. Kivételes esetekben a büngészőkben tilthatók le, de felhívjuk a figyelmedet, hogy oldalunkat ezek nélkül a sütik nélkül nem fogod tudni kielégítően használni.

Összes tiltása
Összes engedélyezése