
Borleírások: mit mondjunk a látványról?
Ha borleírást készítünk honlapra, social media felületekre vagy hátcímkére, célszerű a klasszikus rendszert követni. A megjelenés – illat – aromák – szerkezet felépítést követve a borról olyan leírást adhatunk, amely tájékoztatásul szolgál a fogyasztóknak. Noha a külső jegyek is fontosak, arra amúgy túl sok időt – jelen esetben szót – nem érdemes szánni, de azért így is érdemes megfontolni pár dolgot.
Honlap vagy hátcímke
Gondoljuk végig, hogy milyen felületre is szánjuk a leírást. A hátcímke esetében a fogyasztó már a kezében tartja a bort, így érdemesebb az aromákra, karakterre és esetlegesen az ételpárosításokra helyezni a hangsúlyt, sőt az sem baj, ha itt a szabatos leírások helyett kicsit elengedjük a fantáziánkat, de semmiképpen ne essünk át a ló túlsó oldalára és vigyázzunk arra, hogy az egyediség ne csapjon át nevetségességbe.
Egy honlap esetében – ahol több hely is rendelkezésünkre áll – lehetőleg tájékoztassuk pontosan és szabatosan a leendő vásárlót. Az olyan információból, ami segít dönteni a vásárlásban, soha nem lehet elég.
Kell egyáltalán foglalkoznunk a megjelenéssel?
A külső megjelenés sokat elárulhat egy borról, annak készítési módjáról (szűrt vagy szűretlen), koráról (fiatal vagy érlelt) vagy éppen magáról a fajtáról (pinot noir vagy tannat). Következtethetünk a beltartalomra is, hiszen egy könnyű, zöldes-citromszínű, áttetsző, reduktív sauvignon blanc már látványra is más karaktert mutat, mint például egy hordóban érlelt kaliforniai chardonnay.
Azzal, ha viszonylag egységes kifejezéseket használunk, megkönnyítjük hosszú távon a fogyasztók dolgát, hiszen egyszerűbben eligazodnak laikusként is a borleírások között.
Milyen kifejezéseket használhatunk?
Az intenzitás alapján: halvány, közepes, mély
Tisztaság: tiszta, tükrös, homályos
Fehérbor: színtelen/ezüstfehér, zöldes sárga, szalmasárga, citromsárga, arany
Rozé: rózsaszínű,rózsa, pink, lazac, hagymahéj
Vörösbor: bíbor, rubin, bordó, gránát, tégla
Kodela Mia