Médiatrendek Magyarországon
Néhány új kutatás segítségével tekintsük át, melyek a legfrissebb trendek itthon, amiket érdemes figyelembe venni borászatunk idei marketingtevékenységének tervezésekor.
A magyarok és az internet
Tavaly júniusban már meghaladta az 5,4 milliót a 15 évnél idősebb internethasználók száma a Gemius felmérése szerint, ami megfelel az európai átlagnak, és magasnak mondható a kelet-közép-európai régióban. A felhasználók 76,6%-a már naponta látogatja a világhálót. Budapesten találjuk a netezők 20,7%-át, 53,6%-uk él megyeszékhelyen vagy egyéb városokban és 25,8%-uk kistelepüléseken.
Bár a digitális tartalmakat fogyasztók 69%-a a 18-49 év közötti korosztályba tartozik, folyamatosan emelkedik a 60 évesnél idősebbek jelenléte az online szférában. Érdekes, hogy ahogyan nő az internethasználók száma, úgy bővül azok köre is, akik már nem néznek mindennap tévét.
A tévé aranykora véget ért
A tavaly májusban lezajló Media Hungary konferencia egyik előadója, Pintér Róbert a magyarok televíziónézési szokásairól beszélve elmondta, hogy bár egy átlag magyar naponta még mindig négy és fél órát tölt a tévé előtt, már csak a negyven év fölötti életkorban elsődleges ez a csatorna. Ugyanakkor azon negyven év fölöttiekről is, akik rendszeresen használják az internetet, elmondható, hogy az internet egyenlő fontosságú számukra a televízióval.
A fiatalabb, 18-29 és a 30-39 éves korosztályban azonban már egyértelműen visszaszorul a televízió, olyannyira, hogy a 18-29 éves korcsoport számára a közösségi média és az internet mögött csupán a harmadik helyen áll.
Odavagyunk a közösségi oldalakért
Átlagosan 86 percet tölt a Facebook böngészésével egy magyar felhasználó, akiknek négyötöde egy nap sem hagyja ki, hogy meglátogassa a hazánkban legnépszerűbb közösségi oldalt – derül ki a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete által tavaly februárban publikált kutatásból.
Érdekesség, hogy a szakértők a hordók pörköléséhez hasonló nevet viselő kategóriákba sorolják a felhasználókat. Az alapján, hogy mennyi időt töltenek a legismertebb közösségi hálón, megkülönböztetnek heavy, medium és light facebookozókat. Ezen a területen is fontos határnak számít a harmincéves kor, amely alatt gyakoribbak a heavy felhasználók, mint fölötte.
Mobilon netezünk
Az eNET által tavaly nyár végén és ősz elején végzett kutatás szerint itthon már 2 600 000 ember használ mobilinternetet okostelefonon vagy tableten. Az online kutatás szerint a magyar felnőtt internetező lakosság kétharmada okostelefonon, negyede tableten keresztül használja ily módon az internetet.
Wifi elérés ezen eszközök 98%-án van, ami több mint 3,5 millió főt jelent. Míg mobilinternet előfizetéssel 62%-uk bír, további 19%-uk tervezi az előfizetést, további 15% pedig fontolgatja ezt. Utóbbi három szám összesen 96%-ot tesz ki, így mindössze 4%-nyi olyan okostelefon- vagy tablethasználó van, aki nem tartja szükségesnek a folyamatos internet-hozzáférést, hanem megelégszik a wifi jelentette alkalmi forrással.
A hazai Facebook-használat kapcsán a fent említett MTE-kutatás azt is megállapítja, hogy a közösségi hálón való aktív megjelenésünk – tehát nem az, amikor csak a hírfolyamot pörgetjük, hanem amikor lájkolunk, megosztunk vagy kommentelünk – már nem függ a használt eszköztől. Sokkal inkább számít befolyásoló tényezőnek az élethelyzet, így például várakozás közben aktívabb Facebook-életet élhetünk mobilról, mint ha az irodában melléktevékenységként az asztali gépünkön nézünk rá a közösségi hálóra.
Részlet a Borászati Füzetek 2016/6. számában megjelent cikkünkből.
Tóth Adrienn