Mitől működik a tartalommarketing?
Létezik egy számtalan területen tapasztalható átalakulás a marketingben. Korábban évtizedeken át elég volt feladni egy hirdetést, amelyben a cég üzent a fogyasztóknak, akik aztán döntöttek, hogy megvásárolják-e a másfél literes Coca-Cola áráért az akciós kétliteres kiszerelést. Azonban mára kereskedelmi szempontból is meghatározóvá vált az a generáció, akik ilyen hirdetéseken nőttek fel, és akikre már egyre kevésbé hatnak az ilyen típusú, direkt üzenetek.
Mi az, amit manapság a legértékesebb vásárlóerővel bíró fogyasztók elfogadnak? Mert azt a felmérések bizonyítják, hogy a hazai lakosságnak csak egy egészen kis szelete vásárol rendszeresen ezer forint palackár fölötti borokat. Akik pedig így tesznek, az átlagnál magasabb iskolázottságúak, és magasabb jövedelemmel bírnak.
Számukra kulcskérdés, hogy minél hitelesebbnek érezzék az üzenetet. Autentikus kommunikációt úgy folytathatnak a pincészetek, ha felületeiket nem kizárólag arra használják, hogy direkt értékesítést célzó üzeneteket jelentetnek meg rajta, hogy vásárlást kérjenek a közönségtől.
Az olvasóknak, nézőknek azt kell érezniük, hogy a borászat adni is akar kommunikáció útján nekik valamit, például a Facebook-oldalon egy meseszép, zöld tájat ábrázoló kép közlésével gondolatban kiszakítja őket az irodai közegükből. Bár a tartalommarketinget elsősorban online felületekre szokták használni, ez nem jelent kizárólagosságot; ide sorolható például a Bortársaság nyáron megjelent Szünet nevű magazinja, ami nem katalógus és megrendelőlap, hanem egy történetekkel, karakterekkel teli kiadvány.
Amint pedig hiteles kép alakul ki a vásárlóban az adott cégről, abban a pillanatban létrejön a bizalmi kapcsolat. Hogy a bor bizalmi termék, ez pedig már a tartalommarketing kifejezés megszületése előtt is közhelynek számított a borpiacon.
A tartalommarketing célja tehát röviden összefoglalva: adunk egy csomó értékes tartalmat az embereknek – ez történhet blog, e-mail, honlap, közösségi média, nyomtatott kiadvány, videó formájában –, ami pedig fokozatosan kapcsolatot épít ki a fogyasztóval, aki így ha legközelebb döntési szituációba kerül, és márkák között kell választania, nagyobb eséllyel dönt mellettünk.
Tóth Adrienn
Tartalommarketing sorozat
1. rész Tartalommarketing borászatok számára
2. rész Mitől működik a tartalommarketing?
3. rész Történetmesélés
4. rész Mitől jó a céges történet?
5. rész Ötletalkotás
6. rész Fókuszáljunk az üzenetünkre!
7. rész Tervezés a tartalommarketingben