A borturizmus kategóriái
A borturizmusban lezajló változásokról írt cikkünk első részében három aktuális trendet vettünk sorra az IWINETC konferencián, Felicity Carter előadása alapján. Ma pedig kategóriákba rendezzük a borturisztikával foglalkozó vállalkozásokat.
A gondolatmenetet ott fejeztük be, hogy megállapítottuk: a borturizmus klasszikus elemei is változnak. A közösségi média iránt egyre fogékonyabb közönség azt várja, hogy olyan meghitt és autentikus pillanatokat mutassunk meg, amelyet ők is átélhetnek nálunk. Az ezen folyamatok által létrejövő átalakulások pedig olyan gyorsan zajlanak le, hogy azokat jellemzően a borturisztikai szakoktatás sem képes teljes egészében lekövetni.
Három kategória
A borturisztikai szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásokat manapság három kategóriába sorolhatjuk.
Az első csoportba azok a cégek tartoznak, amelyek esetében a működésük középpontjában a borok állnak, és a turizmusból származó bevételek kiegészítő jellegűek.
A második kategóriába olyan, szintén borra épülő vállalkozások sorolhatóak, amelyek esetében kiemelt forrásnak számít a borturizmus. Erre az olyan pincészetek szolgálnak példaként, amelyek szinte kizárólag a látogatók számára történő értékesítésből élnek. Az Újvilágban több olyan szőlőbirtok is működik, amelyeknél már az ültetvények kialakításakor kiemelt szempontot jelentett a látogatók, vendégek fogadása, az általuk élvezhető kilátás és egyéb, a helyszínből fakadó lehetőségek kiaknázása.
A harmadik egységet pedig a turisztikai szolgáltatók képviselik, akik helyzetüknél és közönségüknél fogva boros programok szervezésével is foglalkoznak.
Annak érdekében, hogy borturisztikai stratégiánk helyes legyen, fontos jól meghatározni, hogy melyik kategóriába tartozunk, lehetőleg még a vállalkozás létrehozása előtt. Majd ezt követően választhatjuk ki a hat út egyikét, amelyik különlegessé, vonzóvá tesz minket, és amelyiken elindulhatunk. Erről a következő cikkünkben írunk.
Tóth Adrienn
Modern borturisztika cikksorozat:
2. rész A borturizmus kategóriái
3. rész Hat út a borturizmusban
4. rész Borturizmus luxus kategóriában is
5. rész Az együttműködés ereje
6. rész Borbár modell a közösségi bormarketingben
7. rész Hogyan mutassuk be a terroir-különbségeket?
8. rész Közösségi bormarketing stratégia Ausztráliában
9. rész Apró ötletek – hogyan javíthatsz borturisztikai szolgáltatásaidon