Hat út a borturizmusban
A modern borturizmusról szóló cikksorozatunk előző részében az ezzel foglalkozó vállalkozásokat alapvetően három nagyobb kategóriába soroltuk. Az IWINETC konferencián előadó Felicity Carter javasolta ezt, mielőtt borturisztikai stratégiánk kialakítása keretében kiválasztanánk a hat út egyikét. Ezekről az alábbiakban olvashatunk.
Az első lehetőség, hogy a hozzád érkező turisták számára alapvetően a bor áll a középpontban. Azért érkeznek, hogy bort kóstoljanak, és te is ezzel csalogatod őket magadhoz.
A második opció a desztinációs pincészet létrehozása. Ez a boros vállalkozás azért működhet jól a turisztikai iparban, mert van egy másik fontos vonzerő a helyszínen. Erre lehet példa egy olyan dél-afrikai borászat, amely szafariprogramok kiegészítéseként működhet, ha pedig magyar példát keresünk, ide sorolható egy olyan pincészet, amely profitálni tud a Balatonra áramló utazók közelségéből.
Harmadik és negyedik kategóriaként azt határozta meg az előadó, amennyiben az adott vállalkozás együttműködésbe kezd kiegészítő jellegű partnerekkel, például éttermekkel, kézművesekkel, élelmiszeripari termékek készítőivel vagy pont magával a konkurenciával, azaz más borászatokkal, regionális szervezetekkel, és e tevékenység keretében kíván előrelépni.
Ötödik lehetőségként dönthetünk úgy, hogy elsődleges prioritásnak azt tekintjük, hogy a borászat, a borvidéken töltött idő élményét vigyük közel a fogyasztóhoz. Ahhoz nem kell még rendszeres borivónak sem lenni, hogy valaki élvezzen egy pikniket a szőlősorok között, viszont egy különleges nap után a jövőben akár másképp is gondolhat a borra.
A hatodik út pedig az, hogy a szakmai szervezetekkel és a kormánnyal együttműködve valósítsunk meg egy országos vagy borvidéki stratégiát. Ennek kapcsán mindkét fél részéről fontos a nyitottság és az együttműködési készség.
Következő cikkünkben ezekkel az utakkal foglalkozunk részletesebben.
Tóth Adrienn
Modern borturisztika cikksorozat:
1. rész Modern borturizmus
2. rész A borturizmus kategóriái
3. rész Hat út a borturizmusban
4. rész Borturizmus luxus kategóriában is
5. rész Az együttműködés ereje
6. rész Borbár modell a közösségi bormarketingben
7. rész Hogyan mutassuk be a terroir-különbségeket?
8. rész Közösségi bormarketing stratégia Ausztráliában
9. rész Apró ötletek – hogyan javíthatsz borturisztikai szolgáltatásaidon