
Az együttműködés ereje
A modern borturizmusról szóló sorozatunkat folytatva ez alkalommal a különböző együttműködési modellek témájába vágunk bele, elsőként egy ágazatok közötti kooperációról hozunk példát Ausztráliából.
Partnerekre két módon is gondolhatunk borturisztikai működésünk fellendítése kapcsán. Az első csoportba a kiegészítő jellegű tevékenységet folytató vállalkozások kerülhetnek, míg a másodikba a hozzánk hasonló borászatok – például egy borvidéki együttműködés keretében.
Az elsőre remek példa lehet a Seppeltsfield nevű ausztrál borászat. Háttér-információként érdemes tudni róluk, hogy ez egy 1851-ben alapított borászat, ami elsősorban erősített borairól volt ismert. A működése alatt jelentős átszervezéseken esett át, komolyabb befektetések azonban nem valósultak meg. Tizenkét olyan történelmi védettség alatt álló épülete is volt, amelyet teljesen elhanyagoltak.

Forrás: a pincészet Facebook oldala.
Majd új tulajdonosok érkeztek, akik teljesen felújították a birtokot, és egy kis falut hoztak létre. Elsőként egy helyi kézművessel kezdtek együttműködésbe, aki a termékeit árulta kiegészítő elemként a borászatnál. Az ún. Jam Factory 2013-ban nyitott meg, és 7%-kal emelte a látogatók számát.
Miután pedig ez a koprodukció sikeresnek bizonyult, egy trendi éttermet kértek fel arra, hogy nyisson üzletet a borászatban. A Fino Restaurant 2014-es indulását követően 32%-kal nőtt a vendégek száma, és így elérte a 138 000 főt.
A két kiegészítő tevékenységnek köszönhetően manapság a borból, az étteremből és a vásárlásból származó, egy vendégre eső átlagos bevétel meghaladja a száz ausztrál dollárt, azaz a hatvankét eurót. A teljes bevétel pedig 15%-kal emelkedett.
Tóth Adrienn
Modern borturisztika cikksorozat:
1. rész Modern borturizmus
2. rész A borturizmus kategóriái
3. rész Hat út a borturizmusban
4. rész Borturizmus luxus kategóriában is
5. rész Az együttműködés ereje
6. rész Borbár modell a közösségi bormarketingben
7. rész Hogyan mutassuk be a terroir-különbségeket?
8. rész Közösségi bormarketing stratégia Ausztráliában
9. rész Apró ötletek – hogyan javíthatsz borturisztikai szolgáltatásaidon